Biography
Sandrine Heitz-Spahn holds a PhD in Management Sciences and is a lecturer at the University of Lorraine. She teaches digital marketing, distribution and marketing fundamentals. She has educational responsibilities for training at the IAE Metz School of Management. Her research focuses on the analysis of consumer behaviour in the retail context and on marketing nudge. She also works on the theme of the attractiveness of city centre commerce and has coordinated a collective research work entitled "(R)evolution of town centre trade: from stocktaking to resilience?" at Edition Universitaire of Lorraine. Her research work has been published in national and international scientific journals (Décisions Marketing, Journal of Retailing and Consumer Services, International Journal of Retail and distribution Management, Journal of Strategic Marketing).
Functions / Responsibilities
- Since 2012: Senior Lecturer in Management Sciences
- 2011 - 2012: Assistant Professor in Management School
- 2009 - 2011 : Temporary Teaching and Research Assistant
Educational management
Publications
Journal articles
A regulatory focus theory approach to understanding cross-channel free-riding behaviour
Sandrine Heitz-Spahn, Lydie Belaud, Jean-Marc Ferrandi
Journal of retailing and consumer services, 2024, 78, pp.103749. ⟨10.1016/j.jretconser.2024.103749⟩
Éditorial - Le marketing face à cinq défis managériaux actuels
Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn
Projectics / Proyéctica / Projectique, 2023, 34 (1), pp.5-9. ⟨10.3917/proj.034.0005⟩
Y aura- t-il des baskets à Noël ?
Balla Fofana, Sandrine Heitz-Spahn
Libération, 2021, pp.46
Conference papers
L’éco-conception digitale appliquée aux sites internet : vers une compréhension des pratiques et perceptions des différentes parties prenantes
Alizée Roux, Mathieu Kacha, Sandrine Heitz-Spahn
10ème Journée de Recherche en Marketing du Grand Est, Mar 2024, Strasbourg, France
Quand le client interagit avec un vendeur équipé d'un assistant de vente mobile : le rôle médiateur du jugement de chaleur humaine et compétence du vendeur perçue par le client
Madiha Bendjaballah, Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn
22ème Colloque du Marketing Digital, Université Paris Sorbonne, Sep 2023, Paris, France
Les conséquences du jugement social perçu par les vendeurs sur le recours à la technologie durant la rencontre de service
Madiha Bendjaballah, Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn
39ème congrès de l'AFM (Association française du Marketing), Université Bretagne Sud, May 2023, Vannes (Bretagne, France), France
Habilitation à diriger des recherches
Vers une meilleure compréhension des processus de décision des consommateurs et des acteurs du commerce et de leur impact sur l’activité commerciale des entreprises
Sandrine Heitz-Spahn
Gestion et management. Université de Lorraine, 2023
Books
Le marché de plein air, un circuit de distribution porteur de proposition de valeur durable ?
Inès Guguen-Gicquel, Sandrine Heitz-Spahn, Beatrice Siadou-Martin, Géraldine Thévenot
, 2022, Manuel WIKI AFM
(R)évolution du commerce de centre-ville : de l’état des lieux à la résilience ?
Hélène Yildiz, Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin
PUN, 2019, 9782814305205
Other publications
Reportage sur le thème de la tendance à la suppression des mots de passe sur les sites web
Sandrine Heitz-Spahn
2022
La "drop culture” a bouleversé les codes de la distribution et de la consommation
Balla Fofana, Sandrine Heitz-Spahn
2022
Inflation : "Dans ces situations de baisse de pouvoir d’achat, il y a un recentrage sur l’essentiel
Alizée Golfier, Sandrine Heitz-Spahn
2022
Book sections
Etats des lieux de l’omni-canal selon la perspective des consommateurs et des enseignes
Sandrine Heitz-Spahn, Lydie Belaud
Presse Universitaire de Provence. Variations sur la consommation et la distribution. Individus, expériences, systèmes, 2022, 979-10-320-0395-4
Ethique en santé et nudges : un compromis possible ?
Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn, Beatrice Siadou-Martin, Géraldine Thévenot
K. Gallopel-Morvan; D. Crie. Marketing social et nudges, Editions E.M.S, 408 p., 2022, 978-2-37687-548-2
La promotion d’une alimentation saine par les grandes surfaces alimentaires ?
Christian Dianoux, Beatrice Siadou-Martin, Sandrine Heitz-Spahn, Géraldine Thévenot
Le Guide de l'Economie Comportementale 2021, BVA, pp.95-104, 2021, 978-2-9562187-0-8