
Biography
Sandrine Heitz-Spahn holds a PhD in Management Sciences and is a lecturer at the University of Lorraine. She teaches digital marketing, distribution and marketing fundamentals. She has educational responsibilities for training at the IAE Metz School of Management. Her research focuses on the analysis of consumer behaviour in the retail context and on marketing nudge. She also works on the theme of the attractiveness of city centre commerce and has coordinated a collective research work entitled "(R)evolution of town centre trade: from stocktaking to resilience?" at Edition Universitaire of Lorraine. Her research work has been published in national and international scientific journals (Décisions Marketing, Journal of Retailing and Consumer Services, International Journal of Retail and distribution Management, Journal of Strategic Marketing).
Functions / Responsibilities
- Since 2012: Senior Lecturer in Management Sciences
- 2011 - 2012: Assistant Professor in Management School
- 2009 - 2011 : Temporary Teaching and Research Assistant
Educational management
Publications
Other publications
Promos, ventes privées... Les cartes de fidélité ont-elles encore un intérêt?
Emma Forton, Sandrine Heitz-Spahn
2025
Mieux comprendre les mutations du commerce
Béatrice Siadou-Martin, Mbaye Fall Diallo, Sandrine Heitz-Spahn, Souad Djelassi
2025
Pourquoi la saison de Noël commence de plus en plus tôt
William Audureau, Manon Romain, Sandrine Heitz-Spahn
2024
Conference papers
L'éco-conception digitale appliquée aux sites Internet : vers une compréhension des perceptions et attentes des internautes
Alizée Roux, Mathieu Kacha, Sandrine Heitz-Spahn
11ème Journée du Marketing du Grand Est, Mar 2025, Dijon, France
Regards croisés sur un dispositif de dynamisation du commerce de centre-ville : Une étude exploratoire des places de marché en ligne
Madiha Bendjaballah, Lydie Belaud, Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin
10ème Journée du Marketing du Grand Est, Mar 2024, Strasbourg, France
Nudging in a retail environment : a consumer perspective
Sandrine Heitz-Spahn, Christian Dianoux, Béatrice Siadou-Martin, Jean-Marc Ferrandi, Géraldine Thévenot
25th Academy of Marketing Science World Marketing Congress, Jun 2024, Bel Ombre, Mauritius
Journal articles
A regulatory focus theory approach to understanding cross-channel free-riding behaviour
Sandrine Heitz-Spahn, Lydie Belaud, Jean-Marc Ferrandi
Journal of retailing and consumer services, 2024, 78, pp.103749. ⟨10.1016/j.jretconser.2024.103749⟩
Éditorial - Le marketing face à cinq défis managériaux actuels
Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn
Projectics / Proyéctica / Projectique, 2023, 34 (1), pp.5-9. ⟨10.3917/proj.034.0005⟩
Nudge: A relevant communication tool adapted for agile innovation
Christian Dianoux, Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin, Géraldine Thévenot, Hélène Yildiz
Journal of Innovation Economics & Management, 2019, 28 (1), pp.7. ⟨10.3917/jie.028.0007⟩
Book sections
Accompagner le client dans son projet immobilier : une compréhension du rôle des impacts des NAVA dans la gestion de la relation client
Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin
Numérique et Parcours Client dans l'Immobilier, Dunod, 2024
Améliorer l’attractivité de l’immobilier commercial grâce aux outils digitaux
Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin
L'immobilier face aux défis du numérique, Mare & Martin, 2023
Etats des lieux de l’omni-canal selon la perspective des consommateurs et des enseignes
Sandrine Heitz-Spahn, Lydie Belaud
Presse Universitaire de Provence. Variations sur la consommation et la distribution. Individus, expériences, systèmes, 2022, 979-10-320-0395-4
Habilitation à diriger des recherches
Vers une meilleure compréhension des processus de décision des consommateurs et des acteurs du commerce et de leur impact sur l’activité commerciale des entreprises
Sandrine Heitz-Spahn
Gestion et management. Université de Lorraine, 2023
Books
Le marché de plein air, un circuit de distribution porteur de proposition de valeur durable ?
Inès Guguen-Gicquel, Sandrine Heitz-Spahn, Beatrice Siadou-Martin, Géraldine Thévenot
, 2022, Manuel WIKI AFM
(R)évolution du commerce de centre-ville : de l’état des lieux à la résilience ?
Hélène Yildiz, Sandrine Heitz-Spahn, Béatrice Siadou-Martin
PUN, 2019, 9782814305205